Maarten de Rijke

Maarten de Rijke

Wie ben je?
Maarten de Rijke. Ik ben hoogleraar Informatieverwerking en Internet aan het Instituut voor Informatica van de UvA. Ik ben ook directeur van Amsterdam Data Science.

Wat los je nu op?
Zelf-lerende zoekmachines die de kwaliteit van hun resultaten verbeteren door te leren van interacties met hun gebruikers. Semantische zoekmachines die betekenisvolle verbanden en veranderingen herkennen in zoekresultaten over de tijd.

Wat heb je opgelost?
Zoekmachines voor entiteiten (experts, bloggers, etc.). Voorspellende zoekmachines die de impact van nieuwsberichten en sociale media inschatten. Zoekmachines die naast feiten ook standpunten en subjectieve ervaringen rondom die feiten weten te vinden en groeperen. Real-time aanbevelingen van gerelateerde inhoud bij tweet-stromen, tv-uitzendingen, etc.

Wat ga je nog oplossen?
Cognitieve zoekmachines. Zulke zoekmachines kunnen, afhankelijk van de gebruiker, zoekresultaten geven voordat de zoekvraag gesteld is. Ze begrijpen hoe de zoekresultaten gepresenteerd moeten worden om optimaal nuttig te zijn: als aggregaat van betekenisvolle maar losse hits waar de gebruiker zelf de lijn in mag ontdekken of juist als coherent “verhaal” dat een synthese biedt en uitnodigt tot diepe analyse. Cognitieve zoekmachines kunnen complexe taken achter zoekgedrag ontdekken (denk aan het kopen van een huis) en hun resultaten aanpassen aan de deeltaak waar de gebruiker mee bezig is (het regelen van de financiering vs het ontwerp van de voortuin). Cognitieve zoekmachines geven antwoord op de vraag “vertel me wat ik moet weten.”

Website Maarten de Rijke